Ga naar hoofdinhoud

welke hulpmiddelen bestaan er voor ALS?

ALS (Amyotrofische Laterale Sclerose) heeft een grote invloed op het dagelijks leven van de patiënt en de naaste omgeving. Hulpmiddelen om de levenskwaliteit te optimaliseren en de mantelzorger te ontlasten zijn dan ook heel belangrijk. Bij HMC kan je binnen het rentingstelsel heel wat hulpmiddelen ontlenen. Dit zowel op het vlak van mobiliteit, communicatie, aangepaste computerbediening als omgevingsbediening. Denk bijvoorbeeld aan een elektrische rolstoel die de patiënt kan voortbewegen en aansturen met kin, hoofd, vinger of voet.

hulpmiddelen voor beweging en mobiliteit

Voor mensen met ALS worden dagelijkse activiteiten zoals stappen en traplopen steeds lastiger. Goed en HMC werken samen om de mobiliteit te verbeteren en de zelfstandigheid van de patiënt te bevorderen.

  • Een rolstoel - handmatig of elektrisch - is vaak een essentieel hulpmiddel en kan je laten uitbreiden met heel wat accessoires.
  • Een traplift helpt mensen met ALS veilig en comfortabel naar boven en beneden.
  • Loophulpmiddelen zoals rollators, looprekken of wandelstokken bieden extra ondersteuning bij het wandelen.
  • Wie moeite heeft met opstaan uit een zittende positie, kan zich laten ondersteunen met een sta-op stoel en een hoog-laag bed.

Bij HMC kan je terecht voor een elektronische rolstoel op maat, aangepaste geavanceerde besturingssystemen zoals hoofd-, kin-, oog-, voet- of vingerbesturing. HMC biedt ook systemen voor omgevingsbediening zodat de patiënt zelfstandig apparaten in huis kan bedienen, van een tv tot geautomatiseerde deuren en rolluiken.

hulpmiddelen voor communicatie en veiligheid

Bij ALS-patiënten gaat de fijne motoriek en spraak achteruit. Er bestaan technologische oplossingen waarmee de patiënt met zijn omgeving kan blijven communiceren. Denk hierbij aan computerbediening en aan geavanceerde communicatiesystemen, eenvoudige spraakcomputers en stemversterkers. Montagesystemen op maat maken het mogelijk deze hulpmiddelen aan een rolstoel te bevestigen.

Er bestaan ook kleinere hulpmiddelen die communicatie gemakkelijker maken. Zoals een mobiele telefoon met grote toetsen, voorgeprogrammeerde contacten en een geïntegreerde noodknop.

Een personenalarm of beloproepsysteem kan nuttig zijn om de veiligheid thuis te garanderen. Weten dat je dag en nacht hulp kan krijgen als je dat nodig hebt, werkt geruststellend. Een sleutelhulp en een sleutelkastje maken het mogelijk dat een mantelzorger kan langskomen zonder dat de patiënt zelf de deur moet openen.

hulpmiddelen voor dagelijkse verzorging

Dagelijkse verzorging is vaak een uitdaging voor mensen met ALS. De juiste hulpmiddelen zorgen voor extra steun en veiligheid.

Handgrepen in het toilet en de badkamer geven extra ondersteuning bij het zitten en rechtstaan. Een doucherolstoel of toiletrolstoel helpen de patiënt om zich te wassen. Aankleedhulpen kunnen helpen om het aankleden makkelijker te maken.

Antidecubitusmatrassen en matrassen met wisselhouding helpen om doorligwonden te voorkomen bij mensen die lange periodes in bed liggen. Voor een rolstoel is een antidecubituskussen aangewezen om doorzitwonden te voorkomen en het zitcomfort te verbeteren.

hulpmiddelen voor eten en drinken

Ook bestek vastnemen is niet altijd een evidentie voor ALS-patiënten. Om het eten of drinken vlotter naar de mond te kunnen brengen is aangepast bestek beschikbaar. Denk hierbij aan bestek met verdikte handgrepen. Dit ligt beter in de hand dan gewoon bestek en zorgt voor een betere grip. Speciale drinkbekers zijn gemakkelijker vast te nemen dan gewone bekers en verkleinen het risico op morsen. Een neusbeker is een handige oplossing voor wie moeite heeft met het kantelen van het hoofd tijdens het drinken. Een drinkbekerhouder is te monteren op de rolstoel.

op zoek naar specifieke hulpmiddelen?

Laat je adviseren door Goed thuiszorgwinkel en de medewerkers van HMC. We helpen jou bij het zoeken van de beste en meest comfortabele oplossing.

samenwerking tussen Goed en HMC

ALS is een van de vier snel degeneratieve aandoeningen die door VSB en VAPH zijn erkend. Binnen het rentingstelsel kunnen ALS-patiënten hulmiddelen ontlenen bij een erkende verstrekker. HMC is in Vlaanderen de enige hulpverlener die zowel voor mobiliteit, communicatie, aangepaste computerbediening als omgevingsbediening rentingoplossingen kan aanbieden. Dit betekent dat Goed en HMC alle disciplines binnenshuis op elkaar kunnen afstemmen en totaaloplossingen kunnen aanbieden die op elk moment en wanneer nodig aangepast kunnen worden.

De samenwerking met Goed is belangrijk. HMC verwijst de patiënt vaak door naar Goed voor kleine hulpmiddelen die kunnen worden aangekocht als extra ondersteuning.

HMC en Goed werken samen voor hulpmiddelenadvies. Indien de medewerkers van HMC tijdens huisbezoeken merken dat de woning van de patiënt niet voldoende is aangepast aan de noden, vragen ze aan een woningadviseur van Goed om langs te gaan met tips om de leefruimte aan te passen. Dit kunnen bijvoorbeeld een oprijplaat zijn om hindernissen weg te nemen voor een rolstoel, extra handgrepen in de badkamer of hulpmiddelen om de leef- en slaapomgeving beter en veiliger in te richten.

verloop rentingprocedure

  • Goed en HMC starten het patiëntendossier op na gespecialiseerd advies van een neuroloog of een Gespecialiseerd Rolstoeladviesteam (GRAT). Dit is veelal een Neuromusculair Referentiecentrum (NMRC) afhankelijk van de aangevraagde oplossing of aanpassing. Wij adviseren/begeleiden de klant hierin, maar staan niet zelf in voor de aanvraag ervan.
  • HMC stelt het hulpmiddel samen volgens de noden van de patiënt. Ook de administratie en de opvolging van de juiste financiële tussenkomsten wordt meegenomen.
  • Tijdens een huisbezoek polsen we naar de noden van de patiënt. HMC helpt waar het kan of zorgt voor een juiste doorverwijzing.
  • HMC zorgt bij de patiënt thuis voor levering en afstelling van het hulpmiddel. De patiënt krijgt steeds uitvoerig uitleg over het juiste gebruik zodat hij vlot met het hulpmiddelen overweg kan.
  • Goed en HMC blijven de patiënt actief opvolgen om het hulpmiddel te kunnen aanpassen indien nodig.

Een van de grote voordelen van het rentingstelsel is dat HMC de patiënt snel kan helpen als hij een ander of aangepast hulpmiddel nodig heeft. HMC heeft een voorraad van de hulpmiddelen en toestellen zodat de eventuele wachttijd beperkt wordt. HMC doet ook zelf de nodige technische aanpassingen aan de hulpmiddelen waardoor de uitbreiding of aanpassing vlot kan verlopen.

maatwerk hulpmiddelen met HMC

Heb je vragen over hoogtechnologische rolstoelen of communicatiehulpmiddelen? Neem contact op met HMC via 09 380 19 72 of hmc@goed.be. Samen met jou zoeken we de juiste oplossing.

Voor mensen met ALS worden dagelijkse activiteiten zoals stappen en traplopen steeds lastiger. Goed en HMC werken samen om de mobiliteit te verbeteren en de zelfstandigheid van de patiënt te bevorderen.

  • Een rolstoel - handmatig of elektrisch - is vaak een essentieel hulpmiddel en kan je laten uitbreiden met heel wat accessoires.
  • Een traplift helpt mensen met ALS veilig en comfortabel naar boven en beneden.
  • Loophulpmiddelen zoals rollators, looprekken of wandelstokken bieden extra ondersteuning bij het wandelen.
  • Wie moeite heeft met opstaan uit een zittende positie, kan zich laten ondersteunen met een sta-op stoel en een hoog-laag bed.

Bij HMC kan je terecht voor een elektronische rolstoel op maat, aangepaste geavanceerde besturingssystemen zoals hoofd-, kin-, oog-, voet- of vingerbesturing. HMC biedt ook systemen voor omgevingsbediening zodat de patiënt zelfstandig apparaten in huis kan bedienen, van een tv tot geautomatiseerde deuren en rolluiken.

Bij ALS-patiënten gaat de fijne motoriek en spraak achteruit. Er bestaan technologische oplossingen waarmee de patiënt met zijn omgeving kan blijven communiceren. Denk hierbij aan computerbediening en aan geavanceerde communicatiesystemen, eenvoudige spraakcomputers en stemversterkers. Montagesystemen op maat maken het mogelijk deze hulpmiddelen aan een rolstoel te bevestigen.

Er bestaan ook kleinere hulpmiddelen die communicatie gemakkelijker maken. Zoals een mobiele telefoon met grote toetsen, voorgeprogrammeerde contacten en een geïntegreerde noodknop.

Een personenalarm of beloproepsysteem kan nuttig zijn om de veiligheid thuis te garanderen. Weten dat je dag en nacht hulp kan krijgen als je dat nodig hebt, werkt geruststellend. Een sleutelhulp en een sleutelkastje maken het mogelijk dat een mantelzorger kan langskomen zonder dat de patiënt zelf de deur moet openen.

Dagelijkse verzorging is vaak een uitdaging voor mensen met ALS. De juiste hulpmiddelen zorgen voor extra steun en veiligheid.

Handgrepen in het toilet en de badkamer geven extra ondersteuning bij het zitten en rechtstaan. Een doucherolstoel of toiletrolstoel helpen de patiënt om zich te wassen. Aankleedhulpen kunnen helpen om het aankleden makkelijker te maken.

Antidecubitusmatrassen en matrassen met wisselhouding helpen om doorligwonden te voorkomen bij mensen die lange periodes in bed liggen. Voor een rolstoel is een antidecubituskussen aangewezen om doorzitwonden te voorkomen en het zitcomfort te verbeteren.

Ook bestek vastnemen is niet altijd een evidentie voor ALS-patiënten. Om het eten of drinken vlotter naar de mond te kunnen brengen is aangepast bestek beschikbaar. Denk hierbij aan bestek met verdikte handgrepen. Dit ligt beter in de hand dan gewoon bestek en zorgt voor een betere grip. Speciale drinkbekers zijn gemakkelijker vast te nemen dan gewone bekers en verkleinen het risico op morsen. Een neusbeker is een handige oplossing voor wie moeite heeft met het kantelen van het hoofd tijdens het drinken. Een drinkbekerhouder is te monteren op de rolstoel.

op zoek naar specifieke hulpmiddelen?

Laat je adviseren door Goed thuiszorgwinkel en de medewerkers van HMC. We helpen jou bij het zoeken van de beste en meest comfortabele oplossing.

ALS is een van de vier snel degeneratieve aandoeningen die door VSB en VAPH zijn erkend. Binnen het rentingstelsel kunnen ALS-patiënten hulmiddelen ontlenen bij een erkende verstrekker. HMC is in Vlaanderen de enige hulpverlener die zowel voor mobiliteit, communicatie, aangepaste computerbediening als omgevingsbediening rentingoplossingen kan aanbieden. Dit betekent dat Goed en HMC alle disciplines binnenshuis op elkaar kunnen afstemmen en totaaloplossingen kunnen aanbieden die op elk moment en wanneer nodig aangepast kunnen worden.

De samenwerking met Goed is belangrijk. HMC verwijst de patiënt vaak door naar Goed voor kleine hulpmiddelen die kunnen worden aangekocht als extra ondersteuning.

HMC en Goed werken samen voor hulpmiddelenadvies. Indien de medewerkers van HMC tijdens huisbezoeken merken dat de woning van de patiënt niet voldoende is aangepast aan de noden, vragen ze aan een woningadviseur van Goed om langs te gaan met tips om de leefruimte aan te passen. Dit kunnen bijvoorbeeld een oprijplaat zijn om hindernissen weg te nemen voor een rolstoel, extra handgrepen in de badkamer of hulpmiddelen om de leef- en slaapomgeving beter en veiliger in te richten.

  • Goed en HMC starten het patiëntendossier op na gespecialiseerd advies van een neuroloog of een Gespecialiseerd Rolstoeladviesteam (GRAT). Dit is veelal een Neuromusculair Referentiecentrum (NMRC) afhankelijk van de aangevraagde oplossing of aanpassing. Wij adviseren/begeleiden de klant hierin, maar staan niet zelf in voor de aanvraag ervan.
  • HMC stelt het hulpmiddel samen volgens de noden van de patiënt. Ook de administratie en de opvolging van de juiste financiële tussenkomsten wordt meegenomen.
  • Tijdens een huisbezoek polsen we naar de noden van de patiënt. HMC helpt waar het kan of zorgt voor een juiste doorverwijzing.
  • HMC zorgt bij de patiënt thuis voor levering en afstelling van het hulpmiddel. De patiënt krijgt steeds uitvoerig uitleg over het juiste gebruik zodat hij vlot met het hulpmiddelen overweg kan.
  • Goed en HMC blijven de patiënt actief opvolgen om het hulpmiddel te kunnen aanpassen indien nodig.

Een van de grote voordelen van het rentingstelsel is dat HMC de patiënt snel kan helpen als hij een ander of aangepast hulpmiddel nodig heeft. HMC heeft een voorraad van de hulpmiddelen en toestellen zodat de eventuele wachttijd beperkt wordt. HMC doet ook zelf de nodige technische aanpassingen aan de hulpmiddelen waardoor de uitbreiding of aanpassing vlot kan verlopen.

maatwerk hulpmiddelen met HMC

Heb je vragen over hoogtechnologische rolstoelen of communicatiehulpmiddelen? Neem contact op met HMC via 09 380 19 72 of hmc@goed.be. Samen met jou zoeken we de juiste oplossing.

  • gratis verzending vanaf €40 met bpost
  • gratis afhaling in Goed-vestiging
hulp nodig?

ons team is bereikbaar:
elke weekdag tussen 09.00 – 17.30
op zaterdag tussen 09.00 – 13.00

contacteer ons

Payment icon - Bancontact
Payment icon - MasterCard
Payment icon - Visa
Payment icon - Maestro
Payment icon - ING
Payment icon - KBC
Payment icon - Belfius