Ga naar hoofdinhoud

aanvraagprocedure tegemoetkomingen van je mobiliteitshulpmiddel

Een terugbetaling of tegemoetkoming op je mobiliteitshulpmiddel aanvragen is een erg ingewikkelde en tijdrovende procedure. We leggen je graag uit hoe je eraan begint, welke stappen je moet volgen en aan welke voorwaarden je moet voldoen.

wie kan een tegemoetkoming aanvragen?

Heb je een rollator, rolstoel, scootmobiel of duwwandelwagen nodig? Dat is best een dure investering. Toch kan het je levenskwaliteit of die van de persoon waar je voor zorgt aanzienlijk verbeteren. Als je recht hebt op een tegemoetkoming op je mobiliteitshulpmiddel van de Vlaamse Sociale Bescherming (VSB), moet je een aanvraag doen. Dat is een uitgebreide procedure die we graag samen met jou doorlopen. Lees ook onze algemene informatie over de terugbetaling van een mobiliteitshulpmiddel.

hoeveel bedraagt de tegemoetkoming voor een mobiliteitshulpmiddel?

de VSB komt tussen voor

  • Een vast bedrag, afhankelijk van het type hulpmiddel. Je hebt steeds de mogelijkheid om te kiezen voor een hulpmiddel dat volledig door dat bedrag gedekt wordt.
  • De kosten voor onderhoud en herstellingen voor bepaalde types hulpmiddelen.

jouw aandeel

  • Een supplement voor bepaalde duurdere merken of uitvoeringen.
  • Aanpassingen aan je hulpmiddel waarvoor je niet in aanmerking komt of waarvoor geen tussenkomst voorzien is.
  • Onderhouds- en herstellingskosten die niet gedekt zijn.
  • De eventuele aankoop van meerdere mobiliteitshulpmiddelen.
  • Eventueel een waarborg, transportkosten en schade wanneer je een mobiliteitshulpmiddel huurt.

wil je weten om welke bedragen voor welke hulpmiddelen het juist gaat?

Bespreek jouw specifieke situatie samen met je mobiliteitsverstrekker. Wij vinden het belangrijk dat we jou kennen. Daarom word je voor jouw mobiliteitsproblemen altijd door dezelfde specialist geholpen in jouw Goed thuiszorgwinkel. Deze luistert naar jouw verhaal en kent je behoeftes, maar is ook op de hoogte van de nieuwste technieken en hulpmiddelen. Hij of zij zal een plan maken op maat van jouw zorgsituatie. Je wordt ondersteund in je keuze, de uitvoering ervan én we houden rekening met het beschikbare budget. We weten perfect voor welke zaken je voor een terugbetaling in aanmerking komen.

hoe verloopt de procedure van mijn aanvraag?

Volg het stappenplan hieronder om een tegemoetkoming van je mobiliteitshulpmiddel aan te vragen:

1. het medisch voorschrift

Maak een afspraak met je huisarts. Na onderzoek bezorgt hij of zij je een specifiek medisch voorschrift. Daar staat op voor welke gezondheidsproblemen je een mobiliteitshulpmiddel nodig hebt. Je huisarts kan zelf al een advies geven. In bepaalde gevallen wordt het voorschrift afgeleverd door een "rolstoeladviesteam”, bijvoorbeeld voor elektrische rolstoelen, scooters of een hulpmiddel op maat. Dit team van zorgverleners bezorgt je een “rolstoeladviesrapport”. 

2. het aanvraagformulier invullen

Ga met het voorschrift of rolstoeladviesrapport naar een erkende verstrekker (bandagist) van mobiliteitshulpmiddelen. Die zal je adviseren over de mogelijkheden, een hulpmiddel voorstellen en tonen uit welke modellen of merken je kan kiezen. Samen met jou vult hij het aanvraagformulier in. Dat onderteken je voor akkoord. Lees meer over deze stap.

3. controles

Je verstrekker controleert eerst of je wel bent aangesloten bij een zorgkas en of je zorgpremie voor de Vlaamse sociale bescherming betaald werd. Als alles in orde is, stuurt hij je aanvraag voor een tegemoetkoming naar je zorgkas. De zorgkas controleert of je voldoet aan de voorwaarden om een mobiliteitshulpmiddel te krijgen. Gewoonlijk duurt dit 10 tot 20 werkdagen. Meer informatie over de controles.

4. de zorgkas informeert je over de beslissing

Na de controles informeert je zorgkas je schriftelijk of je mobiliteitshulpmiddel is goedgekeurd voor een tegemoetkoming. Je verstrekker krijgt die beslissing ook en kan dan overgaan tot de bestelling van je hulpmiddel.

De financiële afrekening wordt rechtstreeks geregeld tussen je zorgkas en de bandagist. Enkel eventuele supplementen worden aan jou gefactureerd.

Lees meer over de mogelijke beslissingen.

voorwaarden voor een tegemoetkoming

Voor de terugbetaling van je mobiliteitshulpmiddel gelden enkele voorwaarden:

medische voorwaarde

Je mobiliteitshulpmiddel moet dus voorgeschreven zijn door een arts of een rolstoeladviesteam. Zij stellen je gezondheidsproblemen vast die je voor lange tijd of permanent belemmeren om je op eigen kracht te verplaatsen. 

administratieve voorwaarde

Je bent gedomicilieerd in het Vlaams Gewest en aangesloten bij de Vlaamse sociale bescherming. Dit betekent dat je je jaarlijkse zorgpremie betaalt aan je zorgkas. Woon je in Brussel? Dan kan je je alsnog aansluiten bij de VSB of je wenden tot de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie.

leeftijd

Je leeftijd is geen voorwaarde, je kan op elke leeftijd een mobiliteitshulpmiddel aanvragen. Het kan wel mee bepalen welk type hulpmiddel bij je past en hoe snel je dat mag hernieuwen. Voor  85-plussers die thuis wonen en bewoners van een woonzorgcentrum is er een tegemoetkoming voor de huur van een mobiliteitshulpmiddel, niet voor de aankoop ervan.

Lees meer over de voorwaarden en eventuele uitzonderingen

meer informatie?

Twijfel je nog over iets? Zijn er bepaalde zaken niet duidelijk? Kom langs bij Goed thuiszorgwinkel of contacteer je mobiliteitsverstrekker. Onze mobiliteitsverstrekkers kennen de volledige VSB-reglementering en alle mogelijke loophulpmiddelen als de beste, ze helpen je met plezier verder.

Heb je een rollator, rolstoel, scootmobiel of duwwandelwagen nodig? Dat is best een dure investering. Toch kan het je levenskwaliteit of die van de persoon waar je voor zorgt aanzienlijk verbeteren. Als je recht hebt op een tegemoetkoming op je mobiliteitshulpmiddel van de Vlaamse Sociale Bescherming (VSB), moet je een aanvraag doen. Dat is een uitgebreide procedure die we graag samen met jou doorlopen. Lees ook onze algemene informatie over de terugbetaling van een mobiliteitshulpmiddel.

de VSB komt tussen voor

  • Een vast bedrag, afhankelijk van het type hulpmiddel. Je hebt steeds de mogelijkheid om te kiezen voor een hulpmiddel dat volledig door dat bedrag gedekt wordt.
  • De kosten voor onderhoud en herstellingen voor bepaalde types hulpmiddelen.

jouw aandeel

  • Een supplement voor bepaalde duurdere merken of uitvoeringen.
  • Aanpassingen aan je hulpmiddel waarvoor je niet in aanmerking komt of waarvoor geen tussenkomst voorzien is.
  • Onderhouds- en herstellingskosten die niet gedekt zijn.
  • De eventuele aankoop van meerdere mobiliteitshulpmiddelen.
  • Eventueel een waarborg, transportkosten en schade wanneer je een mobiliteitshulpmiddel huurt.

wil je weten om welke bedragen voor welke hulpmiddelen het juist gaat?

Bespreek jouw specifieke situatie samen met je mobiliteitsverstrekker. Wij vinden het belangrijk dat we jou kennen. Daarom word je voor jouw mobiliteitsproblemen altijd door dezelfde specialist geholpen in jouw Goed thuiszorgwinkel. Deze luistert naar jouw verhaal en kent je behoeftes, maar is ook op de hoogte van de nieuwste technieken en hulpmiddelen. Hij of zij zal een plan maken op maat van jouw zorgsituatie. Je wordt ondersteund in je keuze, de uitvoering ervan én we houden rekening met het beschikbare budget. We weten perfect voor welke zaken je voor een terugbetaling in aanmerking komen.

Volg het stappenplan hieronder om een tegemoetkoming van je mobiliteitshulpmiddel aan te vragen:

1. het medisch voorschrift

Maak een afspraak met je huisarts. Na onderzoek bezorgt hij of zij je een specifiek medisch voorschrift. Daar staat op voor welke gezondheidsproblemen je een mobiliteitshulpmiddel nodig hebt. Je huisarts kan zelf al een advies geven. In bepaalde gevallen wordt het voorschrift afgeleverd door een "rolstoeladviesteam”, bijvoorbeeld voor elektrische rolstoelen, scooters of een hulpmiddel op maat. Dit team van zorgverleners bezorgt je een “rolstoeladviesrapport”. 

2. het aanvraagformulier invullen

Ga met het voorschrift of rolstoeladviesrapport naar een erkende verstrekker (bandagist) van mobiliteitshulpmiddelen. Die zal je adviseren over de mogelijkheden, een hulpmiddel voorstellen en tonen uit welke modellen of merken je kan kiezen. Samen met jou vult hij het aanvraagformulier in. Dat onderteken je voor akkoord. Lees meer over deze stap.

3. controles

Je verstrekker controleert eerst of je wel bent aangesloten bij een zorgkas en of je zorgpremie voor de Vlaamse sociale bescherming betaald werd. Als alles in orde is, stuurt hij je aanvraag voor een tegemoetkoming naar je zorgkas. De zorgkas controleert of je voldoet aan de voorwaarden om een mobiliteitshulpmiddel te krijgen. Gewoonlijk duurt dit 10 tot 20 werkdagen. Meer informatie over de controles.

4. de zorgkas informeert je over de beslissing

Na de controles informeert je zorgkas je schriftelijk of je mobiliteitshulpmiddel is goedgekeurd voor een tegemoetkoming. Je verstrekker krijgt die beslissing ook en kan dan overgaan tot de bestelling van je hulpmiddel.

De financiële afrekening wordt rechtstreeks geregeld tussen je zorgkas en de bandagist. Enkel eventuele supplementen worden aan jou gefactureerd.

Lees meer over de mogelijke beslissingen.

Voor de terugbetaling van je mobiliteitshulpmiddel gelden enkele voorwaarden:

medische voorwaarde

Je mobiliteitshulpmiddel moet dus voorgeschreven zijn door een arts of een rolstoeladviesteam. Zij stellen je gezondheidsproblemen vast die je voor lange tijd of permanent belemmeren om je op eigen kracht te verplaatsen. 

administratieve voorwaarde

Je bent gedomicilieerd in het Vlaams Gewest en aangesloten bij de Vlaamse sociale bescherming. Dit betekent dat je je jaarlijkse zorgpremie betaalt aan je zorgkas. Woon je in Brussel? Dan kan je je alsnog aansluiten bij de VSB of je wenden tot de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie.

leeftijd

Je leeftijd is geen voorwaarde, je kan op elke leeftijd een mobiliteitshulpmiddel aanvragen. Het kan wel mee bepalen welk type hulpmiddel bij je past en hoe snel je dat mag hernieuwen. Voor  85-plussers die thuis wonen en bewoners van een woonzorgcentrum is er een tegemoetkoming voor de huur van een mobiliteitshulpmiddel, niet voor de aankoop ervan.

Lees meer over de voorwaarden en eventuele uitzonderingen

meer informatie?

Twijfel je nog over iets? Zijn er bepaalde zaken niet duidelijk? Kom langs bij Goed thuiszorgwinkel of contacteer je mobiliteitsverstrekker. Onze mobiliteitsverstrekkers kennen de volledige VSB-reglementering en alle mogelijke loophulpmiddelen als de beste, ze helpen je met plezier verder.

  • gratis verzending vanaf €40 met bpost
  • gratis afhaling in Goed-vestiging
hulp nodig?

ons team is bereikbaar:
elke weekdag tussen 09.00 – 17.30
op zaterdag tussen 09.00 – 13.00

contacteer ons

Payment icon - Bancontact
Payment icon - MasterCard
Payment icon - Visa
Payment icon - Maestro
Payment icon - ING
Payment icon - KBC
Payment icon - Belfius